Monday, March 9, 2015

السيبرنطيكا ، نطاق الدوائر وتكامل العلوم

سيكون هذا المقال موجزاً بمناسبة دعوتي للمشاركة بمنتدي قادة الشباب العالمي التابع لمنتدى الإقتصاد العالمي 
، للمشاركة في ورش القوى العاملة بدعم الإقتصاد التدويري
WEF YGL Circular Economy Taskforce Speaker Series Invite
والتي يجتمع فيها قادة هذا النوع من الإقتصاد الصديق للبيئة دورياً لتبادل الخبرات والمنافع والتخطيط لترويج هذا النوع المفيد من الأعمال. أحضر ورش العمل بصفتي "عضو ضيف" Guest Member ، وهي صفة دائمة تمت دعوتي إليها هذا العام تقديراً - كما نصت الدعوة - لدوري القيادي التطوعي في دعم الإقتصاد التدويري.
وللتوضيح فإن ديناميكية التدوير لها عدة مفاهيم وتتصل إتصالاً مباشرا ً بجوهر الكتب والنماذج والإستشارات الفنية والتربوية التي أقدمها منذ أعوام و بموضوع "السيبرنطيكا".
والسيبرنطيكا نطاق من نطاقات المعرفة والإدراك وليس علماً مستقلاً ويعرف في العالم العربي بعلم التحكم الآلي وهو فهم وإن صح فهو شديد القصور.
فالسيبرنطيقا من المجالات شديدة التعقيد ومتعددة التعريفات وكنت أول من صمم نموذج له في مجال التعليم والإدارة المتكاملة للموارد في مشروع 
مركز سيناء لسيبرنطيكا التنمية 
Sinai Sustainability Cybernetics Center © 
  والذي أملك حقوق ملكيته الفكرية نموذجاً وسرداً وقددخل التصفيات النهائية لمسابقة
MITEF Pan Arab Region
،  ولم أتمكن بشرحه في صورته النهائية وحضور التصفيات بسبب إجرائات الهجرة.، فوراء كل خط في المشروع تخطيط وتنسيق وعمل وحسابات وشراكات وهو ما يعتمد عليه المشروع من جهة الإدارة المتكاملة .

السيبرنطيكا في أبسط تعريف هي نطاق إدراك الدوائر وعلم تكامل العلوم ولها أيضاً تعريفات أخرى كثيرة - وأحياناً متناقضة - حتى سميت بعلم التعقيد. وقد كتبت في موضوع تكامل العلوم والمشاركة المجتمعية  ٣-٣-٢٠١٢ ونشره الأستاذ العظيم هاني سلام في جريدته العظيمة ولكن لطول المقال كما نبهني بما لا يصلح لهذا النوع من الصحافة قام بتضمينه فيرملف وورد وأرفقه للتنزيل ولكن كثيرون يفتحون الصفحة ولا 
 ينتبهون لوجود المرفق فلا يقرئون الموضوع كاملاً.
وقد نشرت حتى الآن ثلاثة كتب في هذا المجال ورسالة مفتوحة لمركز صون الطبيعة وبحثين عن الأخلاقيات البيئة وعن الهندسة البيئية سأقوم بالكتابة عنها تباعاً للمهتمين بمجالات الفيزياء و الطبيعة و الإستدامة والإقتصاد في علاقتهم بالبيئة وببعضهم البعض.
وتعتبر نظرية الأنظمة الحية الحقيقية هي أول مصالحة حقيقية بين العلوم حيث يمكن التعبير عن الكائنات الحية بشكل متعدد الأبعاد ومفهوم عبر التخصصات العلمية المختلفة وبلا تعارض.

وللحديث بقية ..

Friday, March 6, 2015

Cybernetic - Illustrations & designs

Illustrations from:


* the Conservation of the Homo sapiens: The survival of the Wise; on the Cybernetics of Education.






The Cybernetics of Education©
Shows how education shapes our humanity and the environment.



Quality education and sustainable development: A circular causal relationship©.




The Cybernetics Phylogeny©

(The Real-living-system perspective©)
My proposal that human kind is a sociophysiobiological kingdom© and not just another species.



> An evolutionary simplified perspective of education for sustainable development©. 



Education for Sustainable Development

> Cycle of Human Needs©
To propose that human needs go in a cycle rather than an hierarchy.

> Democracy and violence against women - The vicious circle.



> The design of Sinai Sustainability Cybernetics Center©
Sinai Sustainability Cybernetics Center (the Narrative)

Sinai Sustainability Cybernetics Center (TV interview - Arabic)
One minute video. (28/01/2013)
TV interview (Arabic)




> Dynamic Permaculture preliminary designs [IPNAMME]

> Innovation Cycle - Life Science, added on 06/05/2015.
 

Tuesday, February 3, 2015

FGM & Circumcision: Two Different Battles

A perspective:

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*





OmAhmed (a nickname meaning [mother of Ahmed]) was our neighbor 20 years ago. She visited once, and one of my little sisters burst into tears. OmAhmed looked at her and wondered: ِِAll this fuss because she pumped into a table, what will she do then when she gets cut?

- Cut? What does this mean? Why would a girl be cut?

Om Ahmed explained to me that a "good girl" must have her sexual organ (the clitoris)  cut that she gets to be like "lukewarm water" in bed. Otherwise, "she'll get on top of her man". She conveyed the horrific secret in almost a whisper.

She then told me about her unforgettable memories of it. How it "burnt like fire" for days and how she and her friends used to immerse themselves in the Nile water to relief the unbearable pain for a while. That was horrific to hear!

Later on, I learned how a woman's gentile has such a complex structure to prevent out-of-pain death while giving birth to a baby, and why she need a sort of attached "sensation organ" to complement her reproductive system (Al Saadwi, N. 1969; 1975)

Paradoxically, and because some cultures require a seemingly-analogous male cut called circumcision, this horrific process is often called female-circumcision as well.

However, if men would like to ban male-circumcision, they need to fight a separate battle - and get all the support they want. Male-circumcision and Female Gentile Mutilation are actually two opposing practices, in spite of the apparent analogy! That is to say, they're not different levels of the same thing.  

Apart from the well-known life-long medical complications associated with FGM [1], it is essential to note that

- Male circumcision does not affect sexual function, pleasure or satisfaction.  While;

FGM is practiced specifically to prevent sexual pleasure and satisfaction. FGM is an amputation resulting in sexual dysfunction.

Male circumcision is practiced in victory (speaking of the culture: I'm personally not for it): The emotional support a male gets for undergoing such (unnecessary in my opinion) process may outweigh the associated frustration. In Egypt, neighbours party to celebrate male-circumcision in rituals similar to those of celebrating a baby-birth.

FGM, on the other hand, is designed to cause a lifelong trauma, humiliation and an ultimate loss of self-esteem (silence). It is therefore practiced in secret gatherings; in shame! This facilitates subjugating women, keeping them under masculine provision and facilitates (justifiable) exploitation in return of protection. It simply turns a woman into a "grateful" tool of production and reproduction. A mutilated female can easily get to think of herself as a commodity, and to the highest privilege, a trophy!

This criminal practice shapes and reshapes communities, and its impact goes beyond all localities. It is a form of social engineering with two fundamental problems:

1- The gain the oppressor incurs is too immense to be given up - although the total effect is destructive. Evidence suggests that oppression of women and gender inequality are associated with poverty and loss of biodiversity.

2- The oppressed is not usually aware of the transformation her personality undergoes and thus cooperate with the oppressor to perpetuate the violent process.

Reference:

 [1] (Nawal El Saadawi: Women and Sex, Cairo, 1969; Women and Neurosis, Cairo, 1975)
 [2] Soliman G.S. Conservation of the Homo sapiens: The survival of the Wise; on the Cybernetics of education. available at [http://www.amazon.com/Conservation-Homo-sapiens-Cybernetics-education/dp/1499129246]